Hívjon bizalommal!

Dr. Sándor Ferenc

Lézeres visszérműtétről bővebben

A visszérbetegség oka – az esetek 85%-ában – a visszerekben lévő billentyűk működésének örökletes zavara, mely az erek tágulatához vezet. Alsó-végtagjainkban két fő felszínes visszértörzs található. Az egyik- a betegség döntő hányada ezt érinti- a belbokánál indul, és a lábszár, comb belső felszínén haladva a lágyékhajlatban ömlik a mélyvénába. A másik, rövidebb a külbokánál ered, a lábszár hátsó felszínén fut és a térdhajlatban csatlakozik a gyűjtővénába.

A visszérműtétek során ezeket a visszértörzseket iktatjuk ki, hogy megakadályozzuk a mélyvénák felől a vér visszafolyását a végtagokba, és ezáltal elkerüljük az erekben a pangást, mely az ismert szövődményeket (gyulladás, trombosis, lábszárfekély) okozza.

Korábban, csak a hagyományosnak mondott visszérműtétet végeztük, melynek során a visszértörzseket eltávolítjuk. A beavatkozás csak altatásban vagy gerinc közeli érzéstelenítésben végezhető, kórházi befekvést igényel. A felépülés több hetet vesz igénybe, a műtét után minimálisan 10 napig véralvadásgátló injekció adása szükséges.

15 évvel ezelőtt az Egyesült Államokban kezdődtek az ún. endovascularis visszérműtétek, melyeket röviddel az európai bevezetés után –, Magyarországon is elérhetővé váltak. (2007) Ez a technika jelentős változást hozott a visszérbetegek számára. A korábbi, nagy metszésekkel, hegekkel járó műtét helyett kiváló esztétikai eredményt adó, fájdalommentes operáció jelent meg a palettán, mely – miután a visszértörzs kihúzása (ún. stripping) helyett annak elzárása helyi érzéstelenítésben elvégezhető, nem igényel kórházi tartózkodást, a beteg a műtét után azonnal saját lábán távozhat otthonába, és ezáltal – néhány kivételtől (túlsúlyos, számos kisérőbetegségekkel bíró betegek) eltekintve szükségtelenné teszi véralvadásgátló injekció alkalmazását.

A klasszikus visszérműtéttel szemben minden vonatkozásban tapasztalható előnyei miatt a nemzetközi és hazai angiologiai és érsebészeti társaság az endovascularis (lézeres vagy rádiófrekvenciás) műtéteket javasolja első választandó módszerként az operációt igénylő visszeres betegek kezelésében.

Lézeres visszérműtétek az elsők között Magyarországon

Én végeztem az első radiofrekvenciás visszérműtétet az országban 2008-ban a Telki Magánkórházban, majd röviddel ezután elkezdetem a lézeres visszérműtéteket is – ugyancsak az elsők között Magyarországon.

A visszérműtéteimet lézerrel végzem (Biolitec Ceralas 1470 nm diódalézer, kettősen sugárzó radiális optikai szállal, mely gyakorlatilag 100%-os elzáródási rátát eredményez a műtött betegek számára). Lehetőség van radiófrekcenciás műtétre is (az Fcare systems EVRF berendezését használom,mely a hajszálerek kezelésére is alkalmas.) és különösen izolált főtörzsi visszérbetegség esetén a műtét érzéstelenítő injekció adása nélkül is fájdalommentesen elvégezhető a nemrég kifejlesztett Flebogrif MOCA nevű eszköz segítségével, mely az ér elzárását kettős (mechanikai és gyógyszeres, ún. mechano-kémiai ablatio) támadásponttal biztosítja.

Hogy zajlik a konzultáció és a visszérkezelés?

A műtét előtt – telefonos egyeztetés alapján – konzultáció történik, melynek során részletes érsebészeti kivizsgálást végzek, emellett duplex ultrahanggal ellenőrzöm a felszínes és mélyvénák illetve az ütőerek állapotát. Ezek alapján teszek javaslatot a szükséges kezelésről és a beteggel megbeszéljük a további teendőket, igény szerint a műtétre előjegyzés kap.

A visszérműtét esztétikus környezetben, gyakorlott team-mel történik. A megfelelő gyakorlat, tapasztalt asszisztensek és a modern eszközök használata mellett ez biztosítja hogy műtéteimet immár 8 éve a betegek visszajelzései alapján kiváló eredménnyel végzem.

Lézeres viszérműtét előnyei

Helyi érzéstelenítésben végezhető

A műtét során helyi érzéstelenítést alkalmazunk, nincs szükség altatásra vagy gerincérzéstelenítésre, így ezek mellékhatásai elkerülhetők.

Kiváló esztétikai eredmény

A visszérműtét során keletkező pontszerű sebek után alig észrevehető hegek képződnek.

Nincsenek vágások, csak néhány apró szúrt seb

A pontszerű sebek gyorsan gyógyulnak, fertőzés, gyulladás gyakorlatilag nem fordul elő.

A lézeres visszérműtét után szövődmények igen ritkák és enyhébb formában jelentkeznek

A lézeres műtét során a hagyományos műtéteknél tapasztalható szöveti roncsolódás nem jön létre, így kicsi a vérzés ill. vérömleny kialakulásának veszélye.

Gyors felépülés

A műtétet követően néhány nap alatt visszatérhet munkahelyére, és folytathatja mindennapos tevékenységét.

A kiújulási arány alacsonyabb

Kisebb a kiújulás aránya, mint a hagyományos visszér kezelések esetében, ezt a többéves nyomonkövetés eredményei igazolják.

Fájdalommentes műtét

A lézeres műtét után a fájdalom minimális, a legtöbb beteg fájdalomcsillapító bevételére sem szorul.

Lézeres viszérműtéteim képei (előtte-utána)

Végbélsipoly lézeres kezelésről bővebben

A végbélsipoly kóros összeköttetés a végbél űrtere és a bőrfelszín között. Leggyakrabban végbéltályog kiürítése, vagy spontán megnyílása után marad vissza, de nem ritkán bizonyos gyulladásos bélbetegségek (leginkább az ún. Crohn betegség) következtében alakul ki. Ez utóbbira leginkább több sipolynyílás, és az elágazódó járatrendszer hívja fel a figyelmet.

A sipolyok kezelése – főként amikor a járat a végbélzáró izmokon halad át, vagy azokat áthidalja – igen nehéz, mert úgy kell a sipolyt megszüntetni, hogy közben az izomzat működése megmaradjon. A kettős cél elérése (a sipoly kiirtása, és az izomzat megkímélése) a hagyományos eljárásokkal gyakran csak kompromisszumok árán lehetséges: a műtét során a járat egy része (melyik az izmokat érinti) visszamarad, – ez esetben igen gyakori a kiújulás – vagy a teljes szakasz kiiktatása történik – ekkor  az izomzat sérül (ún. setonozás), aminek pedig változó mértékű inkontinencia (a széklet visszatartásának nehezítettsége) a következménye.

VÉGBÉLSIPOLY LÉZERES KEZELÉSÉNEK ELŐNYEI

A lézeres műtét során fájdalom és metszés nélkül a teljes sipolyjárat elzárása megtörténik anélkül, hogy a záróizmokon bármilyen károsodás kialakulna.

Sacralis dermoid lézeres kezeléséről bővebben

A sacralis dermoid cysta – amint erre a neve is utal – a keresztcsont  fölött  alakul ki. Igazából nem egy körülírt, fallal bíró képlet, hanem a bőr alatti kötőszövetben elhelyezkedő sipolyjárat, vagy járatrendszer. Tartós ülést igénylő foglalkozás (gépkocsivezetők) hajlamosít rá, de másoknál is gyakran előfordul. Kezdetben csak feszülés, időszakos váladékozás, kellemetlen dyscomfort jelentkezik, a járat elzáródásakor tályog fejlődik ki, mely ülési képtelenséget, lázat, fájdalmat okoz. Ilyenkor sürgős sebészeti beavatkozásra (a tályog megnyitása) van szükség, majd a gyulladásos tünetek megszűnése után következhet a dermoid végleges ellátása.

Az eddig alkalmazott műtéti megoldás a járatot (járatokat) tartalmazó terület (amely gyakran tenyérnyi nagyságot is elérhet) széles kimetszése. Az agresszív kórokozókat tartalmazó sipolyjárat eltávolítása után visszamaradó sebfelületen csaknem kivétel nélkül fertőzés keletkezik. Ezt megelőzendő tanácsos a sebet nyitva kezelni, mert a sebszélek egyesítése esetén tályog alakulhat ki. A  gyógyulási folyamat mindkét esetben heteket vesz igénybe, addig a kellemetlen váladékozás miatt napi kötözés szükséges, mely nemcsak a munkavégzést, hanem a mindennapi életvitelt is akadályozza.

SACRALIS DERMOID LÉZERES KEZELÉS ELŐNYEI

A lézeres műtétnél elkerülhető az összes, előbb említett kellemetlenség, szövődmény. Nincs szükség metszésre, a gyógyulás gyors, fájdalmatlan, a beteg a lézeres kezelés után másnaptól folytathatja korábbi napi tevékenységét.

Ragasztásos visszérműtétről bővebben

Ez a legújabban kifejlesztett eljárás a visszérbetegek számára, mely ugyancsak alkalmas a főtörzsi elégtelenség kezelésére. Az eltelt néhány évben világszerte meggyőző tapasztalatok születtek az eljárás biztonságát és hatékonyságát illetően. Ez is az ún.endovascuaris műtétek közé tartozik mint a lézer RF és MOCA, de ez esetben a visszértörzs kiiktatását az érbe adott ragasztóanyaggal végezzük.

Az operacióhoz használt szet (és igy a műtét) magas ára egyenlőre lassitja a techinka széleskörű terjedését, de a számtalan előnye:

• gyors
  • a katéter bevezetése helyének érzéstelenítése elégséges
  • nincs szükség az ér köré anesztetikum adására
  • nincs szükség véralvadásgátló injekciora
  • nincs szükség compresszios harisnya viselésére
  • a műtét utáni naptól nincs életviteli korlátozás

miatt egyre nagyobb az igény a betegek részéről erre a módszerre is.